"Malerier og avledninger" Utstillings tekst i Galleri LNM

Maleri, installasjon og skulptur Espen Brændsrød og Esther Maria Bjørneboe,

Åpning Juni 6.- 29.06.2008

                     

”Malerier og Avledninger”er en utstilling med nye abstrakte arbeider av Espen Brændsrød (f.1969) og Esther Maria Bjørneboe (f.1971) hvor maleriet i kraft av å være visuelt og materielt på ulikt vis danner overganger inn til andre former for billeddannelse.

Maleriet som objekt, innehar en lang tradisjon, og møter ofte problemstillinger som setter spørsmålstegn ved overlevelsesdyktighet og aktualitet.
Arbeidene på denne utstillingen ønsker å drøfte maleriet i sammenstilling med noe av det som kommer som en følge av maleriet - avledningene. Her vist i henholdsvis Brændsrød og Bjørneboes arbeider i konstellasjoner som - produkt/avfall og orginal/kopi.
 
Brændsrød og Bjørneboe er billedkunstnere som har en klar forankring i maleriet som medium og har arbeidet med dette siden de begge tok hovedfag ved Institutt for farge ved SHKS 1996. De har på ulike vis forfulgt hvert sitt maleriske prosjekt, men en kan likefullt finne felles trekk i arbeidene deres som knytter dem sammen i formale og koloristiske møter.
 
I Esther Maria Bjørneboes  maleri og installasjonsarbeid ”Synapsis del 2” møter en (tilskueren) maleriet som ”romlig” og i samtale med sin egen avledning (kopien/tapeten). Galleriets midtre rom er ombygd med nye vegger, utenpå de eksisterende, gulv til tak og er dernest er bekledd med en 17 x 3 m stor tapet. Maleriene/orgiginalene, som er utgangspunktet for tapeten, er montert oppå denne. 
Det abstrakte motivet i billedserien er satt sammen av organisk/naturlignende fremtoninger som har gjenkjennelige elementer, men ingen narrativ fremstilling. For Bjørneboe er fargen helt klart et motiv i seg selv, og er ofte selve utgangspunktet for et bilde.
Synapsis betyr sammenknytning og vil i denne sammenheng henspille på berøringssteder og motivmessige møter. Sammensetninger av flere formater danner nye konstellasjoner og referansene hentes fra flere hold - gamle japanske tresnitt, vestlig ikonmaleritradisjon og vår tids tegneserieverden og vil på mange måter sammenfatte tematisk hva Bjørneboe jobber med i ”Synapsis” serien.
Hver del blir en del av noe større og tar del i en uendelig historie.…    
 
                    
Espen Brændsrød viser enkeltstående malerier utført på/i pleksiglass og en gruppe skulpturelle malerier “avledet” fra maleriene.
 
Der maleriene i denne utstillingen fremstår som planmessig utførte verk med referanser til minimalisme og konstruktivisme, har de skulpturelle objektene over tid vokst frem fra tape-avfallshauger,  et direkte resultat av maskeringsarbeid fra maleriene. Disse avfallshaugene, som på ulike måter er blitt bearbeidet og i flere omganger dynket i et matt, transparent malemedium, har antatt individuelle skulpturelle former. Skulpturene har fremkommet fra hva som kan ses på som avfall fra en malerisk arbeidsprosess, men oppstår her gjennom den videre bearbeidelsen nærmest som nye, organiske livsformer. Arbeidenes felles tittel, vage terreng, en oversettelse fra det franske begrepet Terrains Vagues, er opprinnelig brukt  for beskrivelse av grensesoner mellom vill og kultivert natur. Tittelen berører bl.a skulpturens forankring  til sitt opphav, maleriet, og dens prosessbaserte utvikling.
 
Brændsrød viser også et minimalistisk, todelt pleksiglasss-arbeid,  kalt  Blackwater / Brunvariasjon. Verket består av to like store, nesten identisk malte pleksiglassflater, malt med brunsvarte farger fra baksiden av glasset. Verket, som har en speilende tilstedeværelse i rommet, spiller på kontrasten mellom en perfekt, klar, industriell forside kontra en mørk, grumsete og uklart bearbeidet  underside.
 
 
Bjørneboe Brændsrød Mai 2008
Utstillingen ble støttet med midler fra Norsk Kulturråd og Billedkunstnernes vederlagsfond